14/6/11

XARXES SOCIALS - Suports a les idees.

Aquest quadre sinòptic és deliberadament subjectiu, volgudament heterogeni en la seva selecció destacant i posant de costat fets inequiparables entre la història de la tecnologia, els usos polítics, els assajos erudits i les manifestacions d’art aplicada. Per acabar-ho d’adobar, cada enllaç duu a móns distants a través de la pantalla mateixa, portant-vos tot sovint a la menystinguda Wikipèdia -però no patiu- també a altres llocs. Simplement seguiu els hipertextos.

Escriptura
3.300 a. C
1789
2007
2007
2008
2008
Wikileaks.
Umberto Eco.Decir casi lo mismo. Ed Lumen, Barcelona. (Ressenya)
Humor gràfic
s/d
2011
2011
815
1930-1945
1981
Relació IBM – règim nazi.
PC. Personal Computer. (georgià)
Impremta
1440
1442
Pamflets polítics
1934


Ban anunciant declaració de guerra. Fets d’octubre. 
1832
Fotografia





Fotografia Digital
1839
1856
1913
1920
1960
1976
1990
Pas universal (rodet 35mm). Leica
Raoul Hausmann. Fotocollage polític, república de Weimar.
Alberto Korda. Che Guevara
Manel Armengol. Manifestació: Llibertat, amnistia, estatut d’autonomia
Fax
1843

1991
1892
1930-1934
1989
Romà Gubern. La imagen pornográfica y otras perversiones ópticas. Ed Anagrama, Barcelona
1914-1918
1922
1970

Cartellisme
s/d
1936-39

Televisió
1968

Umberto Eco. Apocalípticos e integrados. Ed Lumen, Barcelona.
Vídeo
1976

1960
1963
1991

Hipertext
HTML
1965
1990


1969
1993
2003
Correu electrònic
s/d
s/d

Telefonia Mòvil
1973
1990
2000
2007
Prototip
Popularitza
Multifunció
Smartphones
SMS
1990
1993

 Excés, saturació, textura. I què te a veure això amb els aixecaments recents? Tant com ara que el georgià sembli un anunci d’omega 3, pensareu. Molt. Té a veure amb com circulen les informacions, com es barregen les bones i les falses, i com es destrien, de com es trenquen els enllaços i com es troben canals alternatius per accedir-hi.

A partir de la WEB 2.0, és produeix la superació de la unidimensionalitat multilineal de la cadena de mails, sempre confusa i caòtica, i amb problemes tècnics greus amb els hoax (cucs), els spam, les mancances en la protecció de privacitat en els enviaments accidentals, la dificultat per a recuperar els correus quan els necessitem, l’enorme quantitat de temps que requereix per la relativa quantitat d’informació supervisada.

Les xarxes socials es revelen gairebé com un mitjà ordenat, amb la qualitat uniforme d’una textura. Tot i la gran olla de grills que és el facebook, les converses de vermut de diumenge omplen els murs en converses a vegades multitudinàries, a vegades breus com els saludats planencs. La gent s’agrupa per interessos comuns o per lligams tant forts com ser l’amic de la cosina del conegut de la veïna. I tot i així es fan troballes, entre el gran volum d’informació supèrflua, joies. Perles que no es cercaven, informacions que no sabíem ni que ens podien interessar, ben bé com cercar un llibre a la lleixa i trobar el del costat molt més interessant[1], o senzillament anar pel carrer amb els ulls oberts i deixar-se sorprendre per la vida que flueix.

El Facebook és utilitzat de moltes maneres diferents: simplement com a telèfon (a través del xat) per explicar intimitats indiscriminadament, com a arxiu de notes (amb dificultats evidents a l’hora de recuperar la informació). La possibilitat de desar-hi una gama dels formats digitals més extensos, el fa senzill per a publicar de manera restringida o oberta d’arxius d’imatge, so, vídeo, enllaços externs, de referències de lectures, o simplement mots aïllats de simbologia críptica.

És una manera d’organitzar la informació en format múltiple alhora que es posa a disposició dels acceptats com a amics. El gran problema d’aquest format és el restringent ordre cronològic que en dificulta recuperar la informació. Twitter és un mètode semblant en compartir missatges encara més obert, però la imatge és més d’estol d’ocells que es persegueixen. Els continguts són força diferents i s’ha experimentat com l’eina adequada per accedir als blogs més rellevants quan es cerquen continguts concrets. Fins i tot més eficient que el cercador Google. I el fet notable, els enllaços, fan que les noticies saltin literalment d’un format a un altre, de la realitat a la virtualitat.En els moviments que s’han produït al país a partir del 15 de Maig han emprat les eines digitals de forma combinada amb les analògiques. Del paper a la veu, de la boca a l’orella, de la ment al post, delpost a la televisió. Del diari al facebook, d’aquí al carrer per a veure-ho in situ. I després corroborar si allò que diuen a les notícies es correpson amb allò vist, allò viscut, i si no ho és, anar a cercar el lloc on donar una visió diferent.

Aqui com a Egipte 1251

Plaça Catalunya. 18 de maig del 2011

Totes aquestes formes tenen com a valor afegit i risc potencial que la informació no es desa localment als magatzems personals, els discos durs, sempre insuficients, sinó que es conserven al núvol. Això és  que el gran aparador d’interessos i de xarxes relacionals individuals s’allotja en servidors que queden fora de l’abast dels usuaris i per tant sensibles a escrutinis sumaris i esbiaixats per part dels administradors que si accedeixen al núvol des d’altres privilegis d’administrador.



Agnès Villamor

 Nota: 
[1] Eco, U(1982) De Bibliotheca. Conferència  http://es.scribd.com/doc/15002648/Umberto-Eco-De-Bibliotheca

XARXES SOCIALS - Taula de continguts
·                     Presentació
·                     The medium is the massage (message)
·                     Tot l'activisme és l'activisme dels mitjans
·                     Suport a les idees
·                     Arab mass media. Newspapers, radio, and TV en arab politics
·                     Xarxes socials juvenils i la Mulid dance music
·                     Xarxes socials i xarxes socials
·                     Xarxes, nous mitjans i acció social
·                     Paisatge sonor del Islam
·                     Faxos i cassettes a l'Àrabia Saudita
·                     La blogosfera a Egipte
·                     La zona difusa d'acció popular. Precurssors
·                     Facebook i conspiratòria
·                     De la repressió estatal a la resistència popular
·                     Internet, una part de la realitat, però no tota
·                     Ocupació de l'espai públic
·                     Fonts primàries (i altres) d'informació


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada