17/3/11

Presentación del blog / Presentació del blog

castellano / català


   El 17 de diciembre de 2010, Muhammad Bouazizi se inmolaba en las calles de Sidi Bouzid, en el centro de Túnez. Se trataba de un gesto de desesperación, probablemente sin premeditación. Sin embargo, se diría que su sacrificio sirvió para expiar la culpa acumulada por el silencio y la opresión sufrida durante décadas por el pueblo tunecino. El gesto trágico de una voluntad humillada, pero de ningún modo doblegada. Como la gota que colma el vaso, un conjunto de fuerzas e intereses diversos que se oponían al régimen autocrático de Ben Ali hallaron así la ocasión propicia, el instante fecundo, la hora deseada. Había llegado, una vez más, el momento de tomar las calles. En Túnez, lo imposible sucedió, y la determinación popular derrocó al tirano. En una reacción en cadena, el resto de pueblos árabes observaron el valor de los tunecinos y tunecinas y, en muchos casos, decidieron aprovechar esa oportunidad. Cristalizó de ese modo un movimiento general cuyas raíces se remontan a los años de plomo, a la resistencia sorda a la represión, al oprobio de un pueblo orgulloso del que, hasta hace poco tiempo, se decía que no estaba maduro para asaltar los cielos.

   Este blog trata de examinar las revueltas árabes y sus raíces históricas, tanto económicas como sociales y políticas. Renuncia a la tentación autocomplaciente de atribuir al azar el éxito de las movilizaciones. No pretende que la respuesta de las masas sobre las calles sea transparente, pero se empeña en un proyecto de interpretación que supere el estupor y las emergencias de la crónica periodística en favor de análisis antropológicos que atiendan a las diversas lógicas que participan, colisionan y hasta fracturan las acciones que emprenden los pueblos árabes. Es un blog que cree que la antropología social ofrece recursos conceptuales para facilitar la comprensión de los procesos sociales que tienen lugar en el mundo árabe. Más aún: que puede estimular la empatía, la admiración y, acaso, la emulación.


* * *


   El 17 de desembre de 2010, Muhammad Bouazizi s’immolava als carrers de Sidi Bouzid, al centre de Tunísia. Es tractava d’un gest de desesperació, probablement sense premeditació. Tanmateix, es podria dir que el seu sacrifici va servir per expiar la culpa acumulada pel silenci i l’opressió soferta durant dècades pel poble tunisià. El gest tràgic d’una voluntat humiliada, però de cap manera doblegada. Com la gota que vessa el got, un conjunt de forces i interessos diversos que s’oposaven al règim autocràtic de Ben Ali van trobar així l’ocasió propícia, l’instant fecund, l’hora desitjada. Havia arribat, un cop més, el moment de prendre els carrers. A Tunísia, l’impossible va succeir, i la determinació popular enderrocà al tirà. En una reacció en cadena, la resta de pobles àrabs van observar el valor dels tunisians i tunisianes i, en molts casos, decidiren aprofitar aquesta oportunitat. Cristal·litzava així un moviment general amb arrels que es remunten als anys de plom, a la resistència sorda a la repressió, a l’oprobi d’un poble orgullós del qual, fins fa poc temps, es deia que no estava prou madur per assaltar el cel.

   Aquest blog vol examinar les revoltes àrabs i les seves arrels històriques, econòmiques com socials i polítiques. Renuncia a la temptació autocomplaent d’atribuir a l’atzar l’èxit de les mobilitzacions. No pretén que la resposta de les masses sobre els carrers sigui transparent, però s’entesta en un projecte d’interpretació que superi l’estupor i les emergències de la crònica periodística en favor d’anàlisis antropològics que atenguin a les diverses lògiques que participen, xoquen i fins i tot fracturen les accions que emprenen els pobles àrabs. És un blog que creu que l’antropologia social ofereix recursos conceptuals per facilitar la comprensió dels processos socials que tenen lloc al món àrab. Encara més: que pot estimular l’empatia, l’admiració i, potser, l’emulació.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada